De Haagsche Dierentuin: een stukje echt Haagse geschiedenis
Zuid-Hollandse Nieuwe
Nieuwe ondernemers, projecten, initiatieven of veelbelovende startups in de spotlights.
Fotografie: Fred Libochant
Oude tijden herleven in de ontvangsthal van het provinciehuis. Direct links bij binnenkomst staat een kleine expositie met een groot verhaal. Het vertelt de geschiedenis van de Haagsche Dierentuin.
Haagsch met -sch inderdaad, want de dierentuin werd opgericht in 1863. Hier was ‘een verscheidenheid van dieren en gewassen’ te zien voor iedereen. De dierentuin kwam er door het Koninklijk Zoölogisch-Botanisch Genootschap van Acclamatie. En de locatie? Precies op de plek waar nu het provinciehuis staat.
Het Moorse Paleis
De dierentuin zag er iets anders uit dan wij nu gewend zijn, met een speeltuin en een plantentuin met kassen. Er liep pluimvee en er was een aantal viervoeters. Het grote hoofdgebouw was een attractie op zich. In de volksmond werd het ‘Het Moorse Paleis’ genoemd. Hier vonden evenementen, culturele voorstellingen en thé dansants plaats [een dans waarbij thee wordt geserveerd, red.].
In de jaren ’20 en ’30 kreeg de dierentuin steeds meer bewoners: olifanten, leeuwen, beren, wolven, en nog veel meer dieren. Maar in 1943 viel het doek: de dierentuin moest plaatsmaken voor de bouw van de Atlantikwall, de verdedigingslinie van de Duitse bezetter. De dieren verhuisden naar Artis en Blijdorp. Na de oorlog werden de resten van de Atlantikwall weggehaald en in 1963 werd het provinciehuis gebouwd.
“We merken dat de herinnering aan de dierentuin echt nog leeft in de stad en de omgeving.”
Herinneringen
De dierentuin was weg maar werd niet vergeten! En nu zijn foto’s, verhalen en voorwerpen samengebracht in een kleine, vaste expositie over de dierentuin. Projectleider Rik van der Burg is trots op het resultaat: “We merken aan de reacties van bezoekers dat de herinnering aan de dierentuin echt nog leeft in de stad en de omgeving. Dit is een mooi stukje Haagse geschiedenis.”
Kom kijken en luisteren
Iedereen kan de expositie gratis bezoeken op werkdagen tussen 9 en 17 uur. Via een QR-code is de toelichting van projectleider Rik van der Burg te horen. Provinciedichter Yvette Neuschwanger-Kars maakte een gedicht voor de opening. Dit gedicht heeft een vaste plek gekregen op de glazen opbouw op het binnenplein bij het provinciehuis.