De energietransitie: een sociaal proces

Spiegelen

Vincent is sinds 2021 energiehulp in Dordrecht

Samen met mijn 9 collega’s, sociale wijkpartners, en de gemeente, helpen we bewoners hun huis te isoleren. Op deze manier gaat hun energierekening omlaag en hun wooncomfort omhoog.

‘s Ochtends begin ik meestal met een huisbezoek. Dit keer ben ik bij Erik en Daniëlle. Zij hoorden via hun buren over ons en meldden zich toen aan. Ze wonen in een jaren ‘30 woning die ze 15 jaar geleden kochten. Op de afgesproken tijd sta ik voor de deur. Veel mensen met weinig geld hebben stress van onder andere (het nieuws rondom) de energieprijzen. Daardoor missen ze weleens een afspraak. In dat geval ga ik naar het dichtstbijzijnde buurthuis om daar met bewoners en opbouwwerkers te praten. Zo werk ik aan onze bekendheid en aan vertrouwen. Erik en Daniëlle zijn gelukkig wel thuis en laten me binnen. We beginnen met een kop koffie. Ze vertellen dat ze hier al lang met veel plezier wonen, maar dat het woningonderhoud al hun geld kost. Daardoor verduurzaamden ze nog niet. Met de stijgende prijzen wordt hun energierekening ook steeds hoger.

Na de koffie lopen we samen een rondje door de woning. Ik zie dat behalve de vloer nog niets geïsoleerd is. Gelukkig komen ze in aanmerking voor de ‘Dordt Isoleert-subsidie’ én voor de landelijke ISDE-subsidie (Investeringssubsidie Duurzame energie). Diezelfde middag maak ik hun adviesrapport. Ook geef ik aan dat ze recht hebben op €15.000,- subsidie, omdat ze een netto maandelijks inkomen onder de €1.800,- hebben. Na een check door een collega mailen we ze het rapport. De volgende dag bellen ze me. Ze vragen of ik een goede aannemer weet die aan de eisen voldoet. Dankzij onze aannemerslijst komen een week later een glaszetter en een isolatiebedrijf langs om offertes op te stellen. De offertes lopen we bij de Energiehulp na. Daarna helpen we Erik en Daniëlle met het aanvragen van de subsidies. Door deze subsidies hoeven ze zelf niets te betalen en krijgen dak, muur en al het glas van de benedenverdieping isolatie.

Dankzij onze langdurige samenwerking met de gemeente kennen veel mensen in Dordrecht ons. Ze vertrouwen ons en raden ons aan. We zijn begonnen met adviezen en kleine energiebesparende maatregelen. Bijvoorbeeld bij het plaatsen van ledlampen, tochtstrips en radiatorfolie. Sinds een jaar adviseren we ook over grotere maatregelen zoals isoleren en over bijbehorende subsidiemogelijkheden. We werken bewust vanuit het sociaal domein. Zo kunnen we mensen ook helpen of doorverwijzen bij andere zaken dan energie. Bijvoorbeeld richting het buurthuis, het sociaal wijkteam of voor financiële hulp.

De energietransitie is vooral een sociaal proces waar mensen vertrouwen in moeten hebben. Ze moeten het gevoel hebben dat ze er onderdeel van zijn. Onze insteek is dat we deze verandering met iedereen samen doen, of helemaal niet.

In 2021 startte de Energiehulp mede met geld en inzet vanuit Provincie Zuid-Holland. Na bewezen effectiviteit bouwen gemeente Dordrecht en de Energiehulp door aan een serieuze organisatie die lokaal goed werk levert. Bewoners kennen de Energiehulp, melden zich aan, en krijgen hulp op maat.

Krachtig Zuid-Holland.

Contact

Deel deze pagina

Colofon