Spiegelen

In deze gastcolumn laten we graag anderen aan het woord. Dit keer: Maurice Haverkamp, Schiedamse ondernemer in de kledingbranche en voorzitter Stichting Centrummanagement Schiedam.

Fotografie: Martijn Beekman

Uitdagingen in de retail

De afgelopen 2 jaar zijn op zijn minst heel bijzonder te noemen, niet alleen zakelijk maar zeker ook in het privéleven van iedereen. Zakelijk zijn er in korte tijd een aantal dingen heel duidelijk geworden voor ons als retail ondernemers. Met name de digitale kant van onze business heeft een grote vlucht genomen. Meer en meer is in de lockdownperiode duidelijk geworden dat die kant van het ondernemerschap extra belicht moet worden, wil je je bedrijf in de toekomst stabiel en sterk houden.

Voor mijn eigen bedrijf, Stripes Jeansstore in Schiedam en Maassluis, heb ik al jaren geleden de beslissing genomen om ook digitaal een verkoopkanaal te starten. Mijn webshop is al 8 jaar nu mijn online winkel en voor veel van mijn vaste winkelklanten een perfecte online etalage, waar zij vanuit de luie stoel alvast kunnen kijken wat mijn kledingwinkel te bieden heeft. Sinds de start zien we elk jaar een stijging van de verkopen via de website en dit kanaal heeft ervoor gezorgd dat we tijdens de sluitingen van onze winkels door alle coronamaatregelen 60/65% van onze totale omzet konden vasthouden. Maar het heeft ook weer nieuwe inzichten gegeven. Want dit staat nu en hoe zorg ik ervoor dat de nieuwe bezoekers van de webshop ook inspireer om eens in een van mijn winkels langs te komen? Hoe maak ik hen nieuwsgierig naar die beleving? Want eerlijk is eerlijk: dat blijft mijn belangrijkste verkoopkanaal, de stenen winkels. En dat is ook wat ik het liefst doe en waar ik het best in ben, klanten helpen en hen blij de winkel uit zien lopen. Het idee om de webshopbezoekers te verleiden voor een winkelbezoek kwam via een vriend van me: 'een 360° experience van de stenen winkel plaatsen op de website'. Virtueel wandelen door de Stripes winkels, thuis alvast het gevoel van de winkels meekrijgen en getriggerd worden om eens langs te komen. Ik vind het een tof en vooral redelijk vernieuwend idee. Maar er zit best een kostenplaatje aan deze gadget en in een moeilijke tijd zoveel geld investeren is wel een dingetje.

Juist op dat moment kwam onze gemeente Schiedam met het verhaal dat de provincie Zuid-Holland een mogelijkheid had om de ondernemers in onze stad te ondersteunen met een digitaliseringsvoucher. Hoe kan de ondernemer zijn fysieke vestiging versterken met online tools? Past de 360° experience perfect in, was mijn eerste gedachte. Aanvraag gedaan en goedgekeurd. Het is nu alleen nog even wachten op degene die deze tool voor mij gaat maken en inpassen in mijn online winkel. Supertof en weer een stapje verder in de digitale wereld. Ik heb als ondernemer gebruikgemaakt van de digitaliseringvoucher en als voorzitter van de ondernemersclub ook veel van mijn collega’s warm gemaakt hiervoor, om zo hun fysieke winkels te versterken met (extra) digitale investeringen. Zij hebben daar dan ook gretig gebruik van gemaakt zover ik begrepen heb. Klaar voor de toekomst!

"Hoe kan de ondernemer zijn fysieke vestiging versterken met online tools?"

Elke dag beter. Zuid-Holland.

Deel deze pagina