Interview

Een kleine 1000 nieuwe schermen met actuele reisinformatie maken het reizigers in Zuid-Holland makkelijker om met de bus te reizen. Ook aan blinden en slechtzienden is gedacht. Hoe reis je met de bus als je de informatie niet kunt zien?

Betere busborden en pratende palen

Fotografie: Herman Zonderland/beeldbank PZH

Duurzamer, leesbaarder, moderner en altijd met de laatste reisinformatie: de nieuwe schermen die dit jaar bij bushaltes werden geplaatst, zijn een grote verbetering. De informatieschermen gaan langer mee, verbruiken minder energie en de felheid van het licht past zich aan aan de omgeving.

16 tinten grijs

Meer licht op een heldere dag, zachter in de nacht. Op de grote busstations en drukke haltes staan grote overzichtsschermen met led-licht in heldere kleuren voor een goede leesbaarheid. Op minder drukke bushaltes op straat hangt een informatiescherm dat vergelijkbaar is met een e-reader. Hier zorgen 16 tinten grijs voor een goede leesbaarheid.

Actuele informatie op alle haltes

De reisinformatie op de schermen is actueel. Is er vertraging, een omleiding of uitval van bussen dan staat dat direct op de borden. Alle actuele informatie over alle bussen in ons land gaat naar een centraal punt. Daar wordt het omgezet naar informatie per halte en meteen op het scherm bij die halte getoond. De schermen heten dan ook DRIS-displays: Dynamisch Reizigers Informatie Systeem. En zit er toch een foutje in de informatie of is er iets kapot aan een display? Dan kunnen reizigers via een QR-code meteen een melding doen.

Audioknop is een grote verbetering

Betere schermen met actuele reisinformatie zijn een flinke vooruitgang voor de reizigers. Maar wat als je die informatie niet of heel slecht kunt zien? Peter Waalboer weet er alles van. Hij is 47 en al een groot deel van zijn leven blind. Namens de Oogvereniging, de belangenbehartiger voor blinden en slechtzienden, zit Peter in het ROCOV Hollands Midden. ROCOV staat voor Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer. Ook hij vindt de nieuwe schermen met actuele reisinformatie een grote stap vooruit. En dan vooral omdat er op elke paal een audioknop zit om de informatie voor te laten lezen. “Dat was hiervoor wel anders, er waren maar een paar palen met zo’n knop.”

“Een blinde kan niet verder kijken dan dat zijn stok lang is.”

Ribbeltegels en brailleplaatjes

Bij het overzichtsbord op de busstations kun je je busnummer intypen op een toetsenbord, zodat alleen de informatie wordt voorgelezen voor jouw buslijn. Bij de vertrekhaltes op de perroneilanden, waar de bussen vertrekken, staan grote displays met een audioknop. Peter: “Dan ben je er dus nog niet als je bij het overzichtsbord hoort bij welk perroneiland je moet zijn; A,B,C, enzovoorts. Een blinde kan niet verder kijken dan zijn stok lang is en moet zo’n eiland wel weten te vinden. Als het goed is, kun je met je stok de tegels met ribbellijnen volgen naar die perroneilanden. En om zeker te weten dat je op het juiste perron staat, hebben alle perronpalen nu op mijn advies een brailleplaatje met de perronletter.”

“Een reis door meerdere vervoerregio’s is voor een blinde een hele puzzel.”

Wensenlijstje

Kan Peter nu achteroverleunen? “Het is heel erg mooi dat de informatie op de nieuwe schermen beter leesbaar is voor slechtzienden en dat alle haltes een audioknop hebben voor actuele informatie aan blinden. Dat maakt het reizen zeker makkelijker. Maar we hebben nog een wensenlijstje hoor. Het zou mooi zijn als het volume van het voorlezen zich aanpast aan het geluid van de omgeving. Dan is de informatie ook goed te horen bij regen of bij veel verkeer. Maar nog belangrijker is de voorspelbaarheid van een reis.

Nederland is opgedeeld in meer dan 30 gebieden voor openbaar vervoer. Die hebben allemaal hun eigen vervoerders, opdrachtgevers en eisen voor toegankelijkheid. Met een reis van Leiden naar Utrecht ga je door 3 regio’s met hun eigen informatievoorzieningen en halte-indelingen. Dat maakt zo’n reis een hele puzzel. Een betere samenwerking tussen de regio’s, standaard voorzieningen en het eerder betrekken van ervaringsdeskundigen als de Oogvereniging kan nog meer opleveren.” Peter lacht: “We zijn nog niet klaar.”

Meer informatie?

De Oogvereniging waar Peter actief is, is de belangenvereniging voor blinden en slechtzienden.

Meer weten over toegankelijkheid in het openbaar vervoer? Er zijn in Nederland 23 ROCOV’s, verdeeld over consessiegebieden. Zij adviseren gevraagd en ongevraagd over regionaal openbaar vervoer. In Zuid-Holland zijn er 4 ROCOV’s die elk een ander deel vertegenwoordigen. Peter is verbonden aan ROCOV Hollands Midden

Meer over ROCOV Hollands Midden
Meer over dynamische reisinformatie bij bushaltes

Krachtig Zuid-Holland

Contact

Deel deze pagina

Colofon