Duurzaam alternatief voor afwerking van oevers
Zuid-Hollandse Nieuwe
Nieuwe ondernemers en veelbelovende startups in de spotlights.
Zuid-Holland heeft kilometerslange oevers langs vaarwegen in beheer. De damwanden van die oeverconstructies worden traditioneel afgewerkt met een betonnen deksloof. De advies- en ingenieursbureaus Movares en Movares Water ontdekten dat deze deksloof ook duurzamer kan worden geproduceerd. Zij vroegen de provincie om hun experiment te testen bij de oevers van de Delftse Schie: 3D-geprinte deksloven.
Deksloof? Voor de niet-ingenieurs: dat is de afwerking van een oeverconstructie. In stedelijke gebieden is deze afwerking standaard van beton. Met 3D-printen kan de deksloof duurzamer worden geproduceerd. Robert Jan Aartsen, projectmanager van Movares: “Je kunt op de plekken waar meer beton nodig is, een dikkere doorsnede printen, dus meer maatwerk bieden. Dit zorgt voor veel materiaalbesparing.”
De deksloven moeten precies aansluiten op andere constructies langs de vaarwegen, zoals bruggen en duikers, en passend gemaakt worden in bochten. Aartsen: “Het voordeel van het 3D-printen is dat we eenvoudig maatwerk kunnen maken. Zo kunnen we gemakkelijk speciale elementen printen, zoals een element met een trappetje waarmee watervogels in en uit het water kunnen klauteren.”
“We kunnen gemakkelijk speciale elementen printen, zoals een element met een trappetje waarmee watervogels in en uit het water kunnen klauteren.”
Milieuwinst De innovatie levert milieuwinst op. Milan Dekker, adviseur waterbouw bij Movares Water: “Je gebruikt alleen materiaal op de plekken waar het nodig is. Een bijkomend duurzaamheidsvoordeel is dat er geen bekistingsmateriaal meer nodig is (houten framewerk) voor het fabriceren van de elementen. Daarnaast passen we ook geen wapening meer toe. De elementen zijn een stuk lichter dan de traditionele elementen, wat voordelig is voor de uitvoering van het werk.”
Hoe kwam Movares op het idee? Dekker: “We hebben in Den Helder een flat gerenoveerd met 3D-geprinte gevelelementen. Toen dachten we: dit moet ook op een andere manier toepasbaar zijn. Vervolgens kwam in het project Oeververvanging Delftse Schie ter sprake dat de provincie op zoek was naar verduurzamingsopties bij vaarwegen. Zo kwamen we op dit idee.”
Er is nog nergens ervaring opgedaan met de 3D-geprinte betonnen deksloven. Zuid-Holland loopt hierin voorop. Het doel van de proef bij de Delftse Schie is om te onderzoeken of de elementen niet onderhoudsgevoeliger zijn dan de traditionele elementen. Kunnen zij de weersomstandigheden aan? En de golfslag bij passerende schepen? Zo ja, dan zou het zomaar kunnen dat meer oevers in Zuid-Holland een duurzame deksloof krijgen.
Duurzaamheid Aartsen: “De provincie gaf opdracht vanuit het oogpunt van duurzame en toekomstbestendige infrastructuur. Hierdoor kunnen wij onze innovatie nu verder brengen. Daarbij leunt de provincie op onze expertise. Wij steken hier graag veel energie in, want het is een mooie kans om duurzaamheid verder vorm te geven.”
De test doet de provincie samen met Movares en Movares Water, Bruil (printen betonelementen) en K. Dekker bouw & infra b.v. (uitvoering).