Interview

Rotterdam heeft een nieuw circulair centrum: De HER

Een plek om door te geven

Fotografie: Martijn Beekman

Sinds april 2025 heeft Rotterdam een nieuw circulair centrum: De HER. Of zoals Marc ten Oever, algemeen manager bij De HER, het graag verwoordt: een plek om door te geven. “Ik begrijp dat mensen niet direct een connectie hebben met het woord ‘circulair’. Maar we geven al sinds de oudheid door: kennis, materialen, verhalen. Dat principe is makkelijker te begrijpen dan het abstracte begrip 'circulaire economie'.”

Wat is De HER?

“De HER is een circulair centrum bij het milieupark Bovendijk in Rotterdam. Rotterdammers die hun spullen en materialen kwijt willen, geven het via het milieupark door aan ondernemers in De HER. Van afgedankte houten planken tot kapotte wasrekken. Ondernemers op De HER maken er op hun beurt weer waardevolle producten van. Maar De HER is ook een fijne plek om een kop koffie te drinken, een tentoonstelling te bezoeken en een workshop te volgen.”

“We geven al sinds de oudheid door. Kennis, materialen, verhalen.”

En waar staat ‘HER’ eigenlijk voor?

“De naam is gekozen via een prijsvraag onder Rotterdammers. Het verwijst simpelweg naar de ‘her’ in hergebruiken en herbestemmen. Het pand is bijvoorbeeld ook grotendeels hergebruikt. Het was voorheen een laboratorium in Delft en is hier in Rotterdam herbouwd. Tijdens rondleidingen zeg ik altijd: het enige nieuwe hier is de fundering en de lift!”

Een diversiteit aan ondernemers

“Met wat voor type ondernemers De HER samenwerkt? Dat is heel divers. Denk aan meubelmakers, ontwerpers en houtbewerkers die werken met hergebruikte materialen. We zijn bezig met iemand die neonverlichting maakt. Er zijn textielondernemers en kunstenaars die uitsluitend werken met gebruikte materialen. We laten zien dat heel veel materialen herbruikbaar zijn. De HER-community is meer dan alleen de ondernemers in het pand. We werken samen met educatieve instellingen zoals HMC (Hout- en Meubileringscollege), maar ook met bewoners en wijkinitiatieven.”

“Ondernemers huren bij ons niet alleen een werkruimte, ze zijn onderdeel van De HER.”

Tijd nemen om door te geven

“Om De HER tot een succes te maken is tijd een belangrijke factor. We zijn nieuw en proberen de Rotterdamse inwoners te bereiken en te informeren over doorgeven van materialen, verhalen en vakmanschap. We koppelen onze naam aan projecten en wijkinitiatieven. We nodigen jongeren uit voor workshops en gaan op zoek naar diversiteit. Mensen die nog onbekend zijn met circulariteit zijn een belangrijke doelgroep. Ik begrijp dat mensen niet direct een connectie hebben met het woord ‘circulair’. We geven echter al sinds de oudheid door. Kennis, materialen, verhalen. Dat principe is makkelijker te begrijpen dan het abstracte begrip circulaire economie. Dat verhaal heeft alleen tijd nodig. Een start-up heeft over het algemeen ook 2 tot 5 jaar nodig om zichzelf goed in de markt te zetten.”

“We moeten de circulaire economie op de markt en aan de man brengen.”

Geef het door!

Stel: een andere gemeente wil een soortgelijk initiatief opzetten. Wat wil je hen dan meegeven? “We moeten eigenlijk met zijn allen de krachten bundelen. Bijvoorbeeld op het gebied van marketing. Als we onder 1 naam opereren, kunnen we de communicatie gezamenlijk doen. Dat zou ons bereik enorm vergroten en we creëren dan echt een merk. Marketing en communicatie kosten veel tijd en geld. We moeten de circulaire economie op de markt en aan de man brengen, en dus 'verkopen'. Als we als gemeenten onze marketing- en communicatiebudgetten koppelen, kunnen we echt impact maken op nationale schaal. Als overheid kunnen we veel betekenen. Dat blijkt maar als je kijkt wat er hier in Rotterdam is neergezet. Geef het door!”

De HER is een van de partners in de reparatiecoalitie van de provincie Zuid-Holland.

Krachtig Zuid-Holland

Contact

Deel deze pagina

Colofon