Interview

Communiceren in de zorg

Fotografie: Martijn Beekman

Communiceren in de zorg: wat heeft mijn cliënt nodig?

Op 17 juni 2022 ontvingen de eerste 20 studenten van Campus Gouda hun certificaat Zorgtechnologie, onderdeel van de module Communiceren in de Zorg. De module is ontwikkeld met De Haagse Hogeschool en de studenten werken bij zorginstellingen. In dit filmpje een indruk van de uitreiking.

Campus Gouda is 1 van de projecten vanuit de Human Capital Agenda. Met de afspraken in deze agenda willen Zuid-Hollandse werkgevers, onderwijsinstellingen, provincie Zuid-Holland en andere overheden koploper worden op Leven Lang Ontwikkelen, de meest veerkrachtige arbeidsmarkt van Nederland worden en het tekort aan personeel terugdringen.

Trots op het vak

Anne Sytsema is verpleegkundige bij de Zevenster in Zevenhuizen en een van de studenten: “Ik ben in 2007 begonnen bij de Zevenster. Eerst in de huishouding, toen als zorghulp en na verschillende opleidingen werk ik nu als verpleegkundige ‘open psycho-geriatrie’. Bij onze afdeling wonen mensen met dementie in de eerste fasen, waardoor zij soms nog zelfstandig en meestal onder begeleiding naar buiten kunnen.” Anne is erg te spreken over de opleiding: “Campus Gouda biedt een heel prettige leeromgeving. De docenten zijn buitengewoon vriendelijk en persoonlijk in je geïnteresseerd. Ze luisteren naar je en dagen je uit om kritisch te denken. Dat maakt je sterker en trots op je vak.”

Anne ziet de mogelijkheden die technologie biedt: “Door personeelstekorten kunnen we soms niet de zorg bieden die we willen. Er is gewoon te weinig tijd. Als technologie je dan helpt, doordat bijvoorbeeld een speciaal matras tegen doorliggen ervoor zorgt dat je iemand niet meer 3x per nacht hoeft te draaien, heb je meer tijd om eens te luisteren naar iemand die het moeilijk heeft. Dat kan een apparaat immers niet voor je doen.” Anne is zo enthousiast geworden dat ze doorgaat: “Dit smaakte echt naar meer. In september ga ik aan de Haagse Hogeschool de duale opleiding hbo-v(erpleegkunde) volgen. Daar heb ik enorm veel zin in.”

"Als technologie je helpt, heb je meer tijd om eens te luisteren naar iemand die het moeilijk heeft."

U wilt naar huis

Frank Koppejan is docent bij de flexibele deeltijdopleiding verpleegkunde aan de Haagse Hogeschool en heeft het afgelopen jaar met veel plezier lesgegeven op Campus Gouda: “Het was een enthousiaste en gretige groep mensen. Iedereen kwam voor de inhoud: ‘mag ik hier leren?’ en zoog als een spons de informatie op die we boden. Inmiddels zijn er 3 deelnemers van baan veranderd en gaan er 3 de vervolgopleiding op hbo-niveau doen. En ik heb nog wel van meer mensen goede verwachtingen.”

Frank is zelf opgeleid als verpleegkundige en heeft in de revalidatiezorg gewerkt: “Daar leer je op een bepaalde manier denken, namelijk: ‘u wilt naar huis, wat is daarvoor nodig?’ Ik leerde daar veel over zorgtechnologie. Mijn verbijstering was dan ook groot toen ik een paar jaar geleden, op een congres over zorg voor kwetsbare ouderen, ontdekte dat 80% van de deelnemers niet wist wat er op dat vlak te koop was. Daar is echt nog een wereld te winnen.”

Digitaal of dichtbij

Het start allemaal, zegt Frank, met een gesprek met de zorgvrager: “Wat heeft hij of zij nodig en hoe kunnen we dat zo slim mogelijk regelen. Bijvoorbeeld door medicijnen aan te bieden met een apparaat dat op tijd een signaal geeft voor de juiste medicijnen. Dat kan de thuiszorg met een app controleren in plaats van 3x per dag langs te gaan. Reken uit wat scheelt op 20 cliënten. Misschien heeft iemand dan wel helemaal geen verpleegkundige nodig, maar een persoon die hem of haar stimuleert wat meer te gaan ondernemen.

"Vaak weet de cliënt het zelf heel goed."

De vraag is eigenlijk: wat kan digitaal en wat moet dichtbij? De buurvrouw is waarschijnlijk effectiever als het gaat om een arm om de schouder dan een zorgrobot.” En het staat of valt met de bereidheid om te luisteren: “Mensen in de zorg zijn opgeleid met het idee dat jij als zorgverlener het beste weet wat goed voor de cliënt is. Maar vaak weet de cliënt dat zelf heel goed.”

Human Capital Agenda

Elke dag beter. Zuid-Holland.

Deel deze pagina