De provincie leeft !
Op 15 maart 2023 vonden de Provinciale Statenverkiezingen plaats. Dit keer gingen er meer Zuid-Hollanders naar de stembus dan ooit tevoren. Meer ook dan bij de gemeenteraadsverkiezingen van het jaar daarvoor. Kortom, de provincie leeft. En terecht, want het gaat ook ergens over. Er spelen veel grote vraagstukken waar de provincie een belangrijke rol in speelt. Denk aan de ruimtelijke ordening -wat doen wij waar-, de toekomst van het landelijk gebied met perspectief voor natuur en landbouw, voldoende en betaalbare woningen, een toekomstbestendige, klimaatvriendelijke economie en of iedereen mee kan komen in de digitalisering. In deze nieuwe editie van Zuid-Holland in Beeld laten we voorbeelden zien van hoe wij daaraan werken.
Dat doen we om te beginnen samen met anderen, zoals te zien is in het beeldverslag over het Burgerberaad. Een mooi initiatief van Provinciale Staten om inwoners te betrekken. Zo’n 75.000 willekeurig geselecteerde inwoners kregen de vraag om mee te willen denken. Het leverde het allereerste Provinciale Burgerakkoord op dat straks wordt aangeboden aan het nieuwe college.
We maken in deze uitgave ook een uitstapje naar het mooie Midden-Delfland. Hier werken boeren al langer aan perspectief voor de natuur en boer. Wat zulke prachtige resultaten oplevert dat wij dit unieke, provinciale landschap hebben uitgeroepen tot ‘kroonjuweel’.
Vlakbij Midden-Delfland vind je Kasteel Duivenvoorde. Dit monument heeft in haar 800 jarig bestaan al heel wat verkiezingen meegemaakt en is maar zo’n 10% van haar bestaan met gas verwarmd geweest. Maar hoe krijg je een middeleeuws kasteel mee in de vaart der volkeren en op een duurzame manier verwarmd, passend bij de 21e eeuw? Je leest het in ons magazine.
Over vaart der volkeren en 21e eeuw gesproken. Sommige partijen lopen voorop (in de digitalisering), anderen zijn soms nog niet zover. Voor hen is er Digital ZH, een centraal loket voor digitaliserings-vraagstukken. Met informatie, opleidingen, testfaciliteiten en goede voorbeelden helpt zij bedrijven digitale technologie toe te passen om hun bedrijfsvoering sneller, goedkoper en toekomstbestendiger te maken. En over goede voorbeelden gesproken, Tomatoworld in Honselersdijk is er zo een. Deze tomatenteler staat wereldwijd in de belangstelling als het gaat om de inzet van nieuwe technologieën. Kennis is -naast de tomaten- inmiddels hun belangrijkste product. Hoe mooi is dat?
Kortom, een bomvolle editie weer, vol met mooie voorbeelden.
Ik wens je veel leesplezier.
Berend Potjer, gedeputeerde communicatie PS: Heb je genoten en wil je het volgende magazine ook ontvangen, abonneer je dan hier
“Er spelen veel grote vraagstukken waar de provincie een belangrijke rol in speelt.”